mandag 28. juli 2008

Vi er på hovedkurs :-)

Denne uka er vi på hovedkurs ettersøkning Sør-Norge. I går fikk vi ikke gjort så mye, dvs. Noen fikk gått teigsøk, mens jeg var ute og la ut en sekk, og satt i KO.

I dag starta vi med å gå et skogsspor som var 24 timer gammelt. Det var jeg litt spent på, for det hadde ikke Umbro prøvd før. Han slo fint på sporet, men etter ca 20 meter passerte vi en bekk, og der ble det bading. Jeg kjeftet og brukte meg, og bikkja bada...

Men vi kom igang igjen! Over et hogstfelt, og inn i skogen og nedi 15 bekker, eller noe sånt... Det så ut som Umbro gikk på overvær, men så var han plutselig nede og søkte ordentlig spor. Fint drag i lina hele veien. Jeg syns det ble litt mye virrring, og tenkte at dette så mer ut som tur i skogen enn spor!
Jeg så at Umbro dreide mot veien igjen, og tenkte at det var greit nok, for dette var bare tull. Men så dukket plutselig sluttgjenstanden, en sekk opp, så jammen ser det ut til at vi gikk et greit spor likevel :-)

Senere på dagen var jeg figurant i et teigsøk, mens Umbro lå i bilen, og endelig ble det vår tur til å prøve teigsøk. Jeg antyda til Ola, instruktøren vår, at jeg ville gå ned i teigen langs noen tørre rabber, mens han mente jeg burde satse på å gå veien rundt på 2 kanter. Det var lite, eller ingen vind. Den litte ustabile trekken som var, kom sørfra, nederst i teigen. Jeg tenkte egentlig som så at jeg skulle prøve å utnytte den vinden, men gjorde likevel som Ola sa jeg burde. Tja, er ikke helt sikker på at jeg syns det var så lurt i ettertid...

Søket langs veien gikk greit. Hadde et par utslag, men ingen melding. Etter å ha fulgt veien på to sider av teigen, tok jeg kompasskurs langs sørenden av teigen. Det var tvers over et forferdelig blauthøl av ei myr,med en bekk som var vanskelig å forsere, midt i. Jeg kom meg omsider over på en slags kvistdemning, mens Umbro vassa.

Omsider kom vi oss over på tørt land, og her fant vi en blyant som forrige hundefører i teigen, hadde mista. Umbro markerer ikke på gjenstander, men viser interesse.
Vi fulgte en tørr rygg på vestsida av bekken, fram til veien. Etterpå gikk vi sørover, på østsida, og her gjorde vi funn! Umbro var varm og sliten, og egentlig var jeg ikke helt sikker på at han huska at han var "på jobb". Men, da han fikk ferten av figuranten, fikk han fart på seg, og meldte så flott som bare det! Søket ble avbrutt da vi hadde funnet figuranten, pga at det snart var middag. Vi gikk likvel forbi gjenstanden, en sekk, som Umbro slo på, gikk bort til, men meldte ikke. Dette må vi jobbe med!

Fin dag, og mange nyttige opplevelser!

Ingen kommentarer: