søndag 20. juli 2008

Utmarsj

I helga har vi vært på utmarsj på Totenåsen. Vi var i alt 4 deltakere, og hadde med oss 4 stk instruktør/veiledere/vaktmester?...

Oppmøtested var Torsætra. Vi kjørte så bilene videre inn til Brennsætra for parkering. Derfra bar det ut i skogen. Vi satt i bilen litt før vi starta, for det kom ei voldsom haglskur. Etter det, hadde vi stort sett oppholdsvær.

Første posten skulle være en bekk i ei myr. Den var ikke lett å finne! Stien som var markert på kartet, fantes ikke i virkeligheten, det var tett skog, og lite å forholde seg til. Men vi fant fram! Etterpå gikk det mye greiere! På vei til neste post hadde vi ei lita pause, og der dukket det jammen fram spekeskinke og kniv.Det passa fint :-) Like etter stoppen, fikk vi også se verdens stiligste grantre, ca 50 cm høyt, helt kjegleformet, og tett i tett med greiner og skudd. Skikkelig feilvare!

Turen gikk videre over myrer og igjennom skog, før vi omsider ankom Hommelsjøen, der vi skulle ha bivuakkområde. Vi fikk slått opp telt, og gjort klart for bespisning, som var grillmat for hele gjengen - grillkveld, faktisk:-) Vannet var riktig så trolsk, med måneskinn og tåkedis. Vi venta bare på Nøkken, men han kom ikke....

Umbro var forferdelig stressa gjennom hele dagens etappe. Han dro og dro, og ikke roet han seg skikkelig da vi var framme, heller. Dvs, da vi la oss ble det jo stille. Han liker ikke å være alene, tenker jeg. Er litt for avhengig av far, som også var med på turen.

Vi hadde ei rolig natt, og en rolig start på neste dag. Etter hvert kom vi oss da av gårde, og fant de neste postene. Vi brukte lang tid på siste posten, for der stemte ikke stiene på kartet i det hele tatt. Vi fulgte en merket sti, som ikke stod på kartet, og den stien som stod på kartet, var ikkke der... Men ved hjelp av enkel krysspeiling og observasjon av terreng, fant vi fram til trigpunktet som var siste post!

Deretter var det bare å labbe gjennom skogen ned til bilen igjen, og utmarsjen var bestått for hele gjengen!